Észak-Magyarországi Régió Duális Szak- és Felnőttképzési Akadémiájának tevékenységei az alábbi célcsoportok megszólításával Célunk a halmozottan hátrányos helyzetű, szegregált lakókörnyezetben és mélyszegénységben élő emberek felzárkóztatása, társadalmi integrációjának elősegítése térségünkben. Olyan komplex és személyre szabott oktatás biztosítása, melyek az életkörülmények javításán túl – esélyeinek növelése mellett-, lehetőség szerint aktív keresőtevékenység folytatásához hozzásegíteni és az elsődleges munkaerőpiacon való megjelenést tűzni ki hosszú távú célként, megteremtve egy modellt, mely követendővé válhat a közösségben élők számára. Segítséget adni ahhoz, hogy a társadalomba újra képesek legyenek beilleszkedni. Mi ennek csak lehetőségét tudjuk felkínálni, az úton saját elhatározásukból, szabad akaratukból kell végigmenniük. Olyan fiatal emberek, akiknek életében sok-sok kudarc jutott osztályrészül, kilátástalanságukban rossz utat választottak a problémáik megoldására. A személyiségközpontú, tevékenység és tanulás alapú programunk célja, hogy javítsa a képzettségi szintet, növelje a továbbtanulási esélyek kiegyenlítődését, csökkentse a társadalmi kirekesztődést, végső soron pedig javítsa a munkavállalói esélyegyenlőséget, miközben a foglalkoztatottságuk – ide értve a jövedelem szintjét is, ami felváltaná a segélyeket – növekszik. Célunk az életvezetés fontosságának és szerepének növelése. A társadalom által elvárt normáknak feleljenek meg, ehhez viszont elengedhetetlen feltétel, hogy a társas, közösségi viselkedés szabályait megtanulják betartani. A jelenlegi magyarországi társadalmi-gazdasági helyzetben úgy látjuk, hogy számukra a megszerzendő javak, érvényesülések elérhetőségét így tudjuk biztosítani. Mindehhez szükséges reális énképük kialakítása, hogy önmagát elfogadó, identitástudattal rendelkező, erkölcsös életet élő emberekké váljanak, akik újra képesek a munkaerő-piaci feltételeknek megfelelni. A képzések indításához elengedhetetlen, hogy a bekerülő emberek tudásszintjét, kompetenciáit felmérjük, feltérképezzük személyiségét, hogy az oktatási és személyiségfejlesztést személyre szabottá tudjuk tenni. Ezért a program – rendhagyó módon – családokra, azon belül korcsoportok és célcsoportok olyan szegregált lakókörnyezetben élő 16-18, illetve 30 éves korú emberek csoportjára irányul, akik esetében a társadalmi hátrányok elszenvedése koncentráltan jelentkezik.
Korosztályok: 16-18 éves illetve 18-30 éves korig: az általános iskolai végzettség megszerzését szolgáló felzárkóztató képzés, a szakképzésbe való bekapcsolódáshoz szükséges bemeneti szakmai kompetenciák fejlesztése, államilag elismert szakképesítés megszerzése.
Részcélok: Javuljon a térségünkben, első sorban, Heves megyében, de nem utolsó sorban Észak-Magyarországi régiókban élők számára szolgáltatásokhoz való hozzáférés (beleértve a szociális, közösségi, oktatási, képzési, egészségügyi és munkaerő-piaci szolgálatokat)
– javuljon a bevont személyek képzettségi szintje, tudása, megtalálja a helyét, szerepét a régióban, közvetlen környezetében, családjában – az ott élő embereknek megelégedését példával mutassa.
– növekedjen azon személyek száma, akik társadalmi felzárkózást segítő, különösen oktatási, képzési és foglalkoztatási programokba kapcsolódnak
– növekedjen a célterületen élő személyek közül foglalkoztatásba kerülők száma
– javuljanak Heves megyében, Gyöngyös és vonzáskörzetében a programba bevont fiatalok esélyei a szakmához jutáshoz
– alapkompetenciák biztosítása, kialakítása, elsajátíttatása
– 8 általános iskolai végzettség megszerzése
– digitális esélyegyenlőség növelése, írástanulás, analfabetizmus megszüntetése,
– motiváltság kialakítása: a programban résztvevőnek legyen igénye arra, hogy a társadalom elfogadott, megbecsült tagjává váljon
– személyiségfejlesztés
– társadalomba való visszailleszkedés elősegítése
– igény kialakítása a változásra, önmaga megmérettetésére, saját személyiségének jobbá tételére
– igény a tudatosan, közösen elhatározott, előre megtervezett tettek végrehajtására, a jónak, hasznosnak, előrevivőnek ítélt gondolatok melletti bátor kiállásra.
– annak felismerése, hogy az egyén csak többedmagával képes változásokat elérni, létrehozni, a társak, a család, a barátok, egy közösség adják azt a magot, amely a biztos kiindulást jelenti, az összetartozás érzése többleterőt produkál, a bizalom bázisán meg lehet tervezni és el lehet érni a célt.
Stratégiák:
– mentorok és a program megvalósításában minden résztvevő folyamatos – heti rendszerességgel megtartandó csoportmegbeszélése
– szakmai konzultáció – külső kapcsolati háló bevonása
– esetmegbeszélések / értékelő, problémamegoldó /
– „háló” – rendszer felépítése: az objektív, komplex látásmód kialakításának érdekében egy foglalkozás keretén belül több szakember figyeli a csoport munkáját, az egyéni különbözőségeket, hogy a továbbiakban személyre szabott, fejlesztést tudjanak nyújtani
A képzés, átképzés, foglalkoztatás eszközeivel az életmód változását kell elérni. Az ezt „elszenvedők” olyan lehetőségek és készségek birtokába kell, hogy jussanak, amelyek segítségével növelni tudják a munkaerő-piaci presztízsüket és önértékelésüket
A megváltozott életmódot és a megváltozott értékrendet, annak eredményeit meg kell őrizni, fenntartani és a többségi társadalomnak be kell mutatni, csökkentve ezzel a negatív többségi hozzáállást, növelve az elfogadottságot.
Kompetenciák, motiváció felmérése, személyiségteszt
– ismerkedés, helyzetelemzés, családlátogatás
– tréningek, a drámapedagógia módszereivel
– csoportok kialakítása
– motiváció
– konfliktuskezelés
– kommunikációs készségfejlesztés
– társas kapcsolatok kiépítése
– tanulás módszertani tréning
– a program megismerése, feladattudat kialakítása
Módszerek:
– kérdőívek, egyéni foglalkozások,
– fejlesztő tréningek
– problémamegoldó beszélgetések
– család megsegítése mentálhigiénés módszerekkel (krízis-analízis, tanácsadás, segítés, stb.)
Írta: Fülöp Hernik
Felnőttképzés alapjai
IOSZIA FACEBOOK
Felnőttképzés